Petra Neugebauerová

Kdy začít šetřit na penzi? Včera bylo pozdě.

22. 09. 2011 9:20:00
Tato věta mě poněkud zaskočila, když jsem ji tenkrát slyšela úplně poprvé. Přišlo mi to nejprve jako přehnaný nesmysl. Přece jsem ještě mladá, tak co? Stát se o mě postará, tak co? Přece budu vydělávat, ne? Jenže...

Ne úplně jednoduchou matematikou jsem se dopočítala, že pokud nezačnu okamžitě něco střádat na penzi, tak se moje malá snová bublina o klidném stáří, kdy si budu moci dovolit ten luxus - nepracovat, kdy budu moci cestovat, něco vidět, ještě něco zažít, nesedět doma na zadečku - jak to vidím u spousty českých seniorů (a je mi to líto) a v neposlední řadě dělat radost svým dětem, vnoučatům...., rozplyne. A to já přece nechci! Začala mě jímat hrůza z toho, kolik peněz musím střádat, abych vůbec měla něco, z čeho se dá existovat. Rvu si vlasy, že jsem nezačala spořit dříve a jako každá mladá dívka, které když bylo 18 a začala "makat", jen hýřila a hýřila a přiznávám, že většinou za nesmyslné - nadstandardní výdaje, které nejsou životně důležité. Včera bylo pozdě.

Čeští senioři, ne úplně svoji vinou, si své stáří moc neužívají. Bohužel jim nikdo dříve, když byli mladší, neporadil (nebyly holt ty možnosti, metody a způsoby jako na západě), aby začali střádat, aby investovali, aby své peníze spořili, šetřili a hlavně zhodnocovali. Bohužel. Kdo v Čechách po revoluci (nebo možná i před) využil prvních vln, kdy se dalo něco urvat, vydělat, kdy se mohlo začít podnikat, tak ten se teď má dobře. Ale kdo celý život pracoval jako zaměstnanec, neangažoval se jinde a nespořil si jinam než občas doma do hrnečku, tomu mnoho nezbývá. A pokud ano, tak to pokryje jeho nenadálé nebo nutné výdaje. Příkladně když se rozbije pračka, když se porouchá auto, když stará Škodověnka už opravdu 100% dojezdila, koupí se Felda nebo Fabia nebo Peugeot 206. To je dost peněz. Nevařím z vody, bohužel mám reálné zkušenosti. Už včera totiž bylo pozdě.

Proč v důchodovém věku hojně cestují Němci, Rakušáci, Švédi, Britové...? Kde je potkáváte? Kupříkladu na Kanárské ostrovy jezdí na dovču mladí produktivní Češi se standardními platy a senioři z těchto západních zemí. Ale proč? Oni nemají o tolik vyšší důchody oproti nám, na jejich cenové poměry ne. Protože spořili, investovali, zhodnocovali. Měli kde, měli jak. Bohužel my ne. No a ti ze "západu", co zhodnocovali a vydělávali nadstandardně a jsou dnes v penzi, tak ty potkáte na Bali, na Kubě, na Maledivách. Je to tak, včera bylo pozdě.

A mě to vážně mrzí. Chci, abychom se všichni měli dobře a byli spokojení. Abychom k stáru nemuseli mít strach, kdo se o nás postará, abychom si udrželi nějakou životní úroveň. Ale to bez správné drezúry sebe sama a odkládání peněz někam, kde to mé úspory minimálně ochrání před inflací, prostě nepůjde. Včera bylo pozdě.

Jdu se tedy snažit, budu na sebe tvrdá a říkám pouze svou zkušenost - nebuďte radši jako já a začněte co nejdříve, ať pak nejste vyplašení. Ono to přijde a na stát se nespoléhám.

Autor: Petra Neugebauerová | karma: 13.29 | přečteno: 1101 ×
Poslední články autora